Haarlemse PopScene On Tour 2025/2026
Volgend op de afgelopen acht seizoenen, waarin ‘Haarlemse PopScene On Tour’ 1085 gigs op 30 podia opleverde voor 120 acts, zijn we nu toe aan seizoen 2025/2026.
4 lokale kleine podia bieden komend seizoen 8 maanden lang plaats aan beginnende rock- en popacts uit de regio.
Elk deelnemend podium houdt 1x per maand een HPSOT-avond, waarop 2 acts spelen.
De kickoff-avond is op donderdag 25 september a.s. v/a 20:00 in
Skatepark Haarlem; daar leggen wij als organisatie ons concept nader uit en geven we een aantal belangrijke tips en regels mee die niet in dit bericht staan. Op die avond aanwezig zijn is voor alle deelnemende acts voorwaarde voor deelname. Je mag er als band dus geen vertegenwoordiger heen sturen: je act moet er voltallig aanwezig zijn. Op deze avond verstrekte informatie wordt de rest van het seizoen bekend geacht te zijn. Noot: op de kickoff-avond speelt een band uit een van de eerdere seizoenen. Daar kun je je dus als nieuw deelnemende band niet voor inschrijven.
Op 20 juni 2026 is de Slotviering, vanaf 19:00 in het Patronaat. Daar spelen 6 van de aan HPSOT 2025/2026 deelnemende acts, uitgekozen door de uitbaters van de deelnemende podia. Die bands krijgen van die avond als mogelijk geluids-, foto- en (beperkte) video-registratie. De bands die niet worden uitgekozen krijgen gratis toegang tot de Slotviering.
Voor het spelen gedurende het seizoen krijgen de bands geen gage (wel drank). De deelnemende podia dragen in plaats daarvan bij aan een gezamenlijke pot, die gebruikt wordt voor onder meer promotie van het geheel, en voor onkosten.
Voor de HPSOT-avonden op de de deelnemende podia is er 1 centrale programmeur en dat ben ik.
Je kunt je dus als band bij mij aanmelden. Doe dat per mail naar haarlemsepopscenepuntnl@gmail.com (niet per Facebook, telefoon of andersoortigs dan voornoemd mail-adres).
In die mail stop je dit:
je bandnaam
je bandbio
een verkorte versie daarvan van ten hoogste 5 regels
een bandfoto (in liefst hoge resolutie, mag ook apart per WeTransfer worden verstuurd, naar hetzelfde adres)
de volledige naam van een vaste contactpersoon
diens telefoonnummer
een vast e-mail adres voor correspondentie (tip: zorg voor een band-adres i.p.v. een persoonlijk)
de volledige namen van de rest van de bandleden en hun eventuele artiestennaam
hun mail-adressen (dat heeft te maken met de verkiezing die we houden onder de deelnemende musici, uitslag op de slotavond – als een bandlid geen e-mail heeft, stuur dan een telefoonummer)
hun T-shirt-maten
een foto van elk bandlid (die gebruiken we voor een smoelenboek waarin we jullie aan elkaar voorstellen; mogen ook apart per WeTransfer worden verstuurd, naar hetzelfde adres)
welk(e) instrument(en) ze bespelen (vermeld het ook als ze bijzang doen)
de soort muziek die de band maakt en
alle links naar web- en socialmedia-adressen van de band
je keus uit de beschikbare slots (zie onder)
.
Vul, daarnaast, het techniek-formulier in.
Je aanmelding is alleen compleet als alle hierboven gevraagde info binnen is op ons e-mail adres, de band het technisch formulier ingevuld en verzonden heeft, de inhoud ervan binnen is bij onze afdeling Techniek, en je een bevestiging van mijn hand hebt ontvangen op het opgegeven correspondentie-adres.
Drie belangrijke regels, verder:
1. je band moet voor minimaal 50% aantoonbaar woonachtig zijn in het gebied begrensd door Noordzeekanaal, A5, en de A44 tot de Oude Rijn, dus dat waarin Haarlem, Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Hillegom, Lisse, Sassenheim, Heemstede, Zandvoort, IJmuiden en Velsen liggen; als dat niet het geval is mag je inschrijven, maar als alle plekken bezet kunnen worden door acts voor wie dat wél geldt gaan die voor.
2. het is de bedoeling dat je op elk deelnemend podium 1x speelt, tussen oktober 2025 en juni 2026. Zoek voordat je je aanmeldt uit of dat qua onderlinge agenda’s van bandleden wel mogelijk is.
3. je verplicht je als band bij aanmelding om tenminste 1 van de 8x (wanneer die zijn maken we bekend zodra we het weten) te helpen bij het verspreiden van aankondigingsposters en -flyers in centrum Haarlem.
En dan. Dit zijn de slots voor het komend seizoen:
https://www.haarlemsepopscene.nl/haarlemse-popscene-on-tour-2025-2026-programma/
. Ga er met je band voor zitten, pak die pagina en jullie agenda’s erbij, en stuur mij een mail waarin je je vastlegt voor een optreden op elk van de deelnemende podia, zoveel mogelijk gespreid over het seizoen. Je mag op elk podium 1x, is 4x in totaal spelen en de slots worden vergeven in volgorde van aanmelding ervoor: wie het eerst komt maalt dus het eerst. Als je een al geclaimde slot uitkiest laat ik je dat weten, zodat je kunt herkiezen.
Niet toegestaan is zelf met een andere band, of met een of meer van de podia, te onderhandelen over slots. Dat moet via mij lopen, anders worden gemaakte afspraken niet gehonoreerd door podia en organisatie.
Dat geldt ook tijdens het seizoen: als je wat dan ook veranderd wilt zien worden aan de programmering zoals die op onze website staat, regel je dat niet zelf met een andere band of met een podium, maar met mij, via de mail. Negeren van deze regel kan uitsluiting voor de rest van het seizoen tot gevolg hebben.
En dan tot slot nog 1 ding: Haarlemse PopScene On Tour is geen reservoir van optredens-voor-als-je-geen-betere-hebt. Er zijn maar 2 valide redenen om een gig af te zeggen in een HPSOT-slot die je hebt geclaimd: ziekte, of dood. Negeren van deze regel kan uitsluiting voor de rest van het seizoen tot gevolg hebben.
De deadline voor aanmelding is de dag voor de kick-off. Maar eerder inschrijven is sowieso beter dan later, omdat het aantal speelslots beperkt is en wie het eerst komt het eerst maalt.
Met groeten,
———————————————————–
Chielie
Coördinator, Haarlemse PopScene On Tour
haarlemsepopscenepuntnl@gmail.com
Eine falsche Note zu spielen ist
unwichtig, aber ohne Leidenschaft
zu spielen, ist unverzeihlich!
To play a wrong note is insignificant;
to play without passion is
inexcusable.
– Ludwig von Beethoven
———————————————————–