De Haarlemse METALscene

Ja, ja beste lezertjes vanaf nu gaat het in dit stuk over `metal meuk`. Een term zoals de metal genre afgelopen maandag tijdens de eerste editie van Patro university meerdere keren publiekelijk werd benoemd. Wellicht heeft Metal nog enigzins last van een soort van stigma. Later in dit stuk meer hierover.

Voordat ik jullie inzicht wil geven in ons genre met ook argumenten waarom we onze eigen Haarlemse metalbands een stukkie serieuzer zouden moeten nemen. Een korte introductie.

Ik ben John Ruiter, ik ben 45 jaar, sinds begin jaren 90 actief in en met de Nederlandse Metalscene. Net als velen als muzikant begonnen. In de jaren 90 was ik als manager/booker betrokken bij de band Evisceration (traditional symfonische
metalband uit Noord Holland), was ik zanger/toetsenist/componist en manager/booker bij Horizon. En (zeg ik niet vaak) heb ik de band After Forever ontdekt, deze band naar hun eerste platenmaatschappij bemiddeld en anderhalf jaar als hun tourmanager mogen werken. Een unieke periode want deze band kreeg oprecht de wind onder de zeilen tijdens deze 18 maanden. Mijn startpunt met AF bestond uit café optredens in kleine Noord Limburgse jongencentra, tot een support van HIM in Paradiso, een eigen spot op Lowlands tot en met een Europese tournee met Nightwish. Vanuit tour management perspectief heb ik deze act van heel klein naar heel groot in een periode van 18 maanden mogen meemaken.

Ik ben uiteindelijk gestopt omdat het kunnen betalen van huur een belangrijker argument werd. Tegenwoordig organiseer ik 2 a 3 keer per jaar (al 13 edities) de Heavy uit Haarlem avonden in de kleine zaal van het Patronaat waar ik lokaal/regionaal metal talent de gelegenheid geef om eens uit het café circuit te stappen. Naast de Heavy uit Haarlem avonden spendeer ik veel tijd aan mijn band 3rd Machine waarmee ik vooral optreed buiten Haarlem (door heel Nederland).

Op de een of andere manier merk ik dat er onder veel muzikanten een vooroordeel bestaat richting de metal. Men lijkt de metal nog steeds te zien als alleen maar herrie maken, snel spelen, brullen en het niet kennen van het woord nuance.
Nu ben ik op dit onderwerp zeker niet aan te duiden als objectief, maar dit vooroordeel begrijp ik dus echt niet. Als je een beetje logisch nadenkt weet je dat elke muziekstijl zich ontwikkeld en om de 4 a 5 jaar een nieuwe aanwas krijgt. Metal in de 21e eeuw bestaat niet meer alleen uit ongewassen, langharig, vol met patches spijkerjas dragende Slayooohr  schreeuwende boeren. Net zo min als dat EDM alleen maar beluisterd wordt door gabbers.

Muziek ontwikkeld zich in alle genres, er ontstaan crossovers, er is ontwikkeling. Elke jonge muzikant gebruikt de instrumenten en inspiratie die hij/zij voor handen heeft. Dat heet progressie, daarom raakt het me altijd als er in stigma’s gesproken wordt over de metalscene. Alsof wij onszelf niet ontwikkelen en continu her-uitvinden.

De metal is divers, heeft goeie en slechte muzikanten, populaire en impopulaire stromingen. Net als bij alle overige muziekgenres. De luisteraars en liefhebbers bestaan overigens ook nog eens uit alle lagen van de bevolking en het aantal dames dat naar concerten gaat en op het podium staat is in rap tempo aan het toenemen.

Dan nu Haarlem: er is volgens mij een kloof tussen de Haarlemse metalbands en de Haarlemse Popscene (HPC). Ik vrees dat de oorzaak hieraan vooral ligt aan onbegrip. De Haarlemse metal muzikanten (en dat zijn er nogal wat) kunnen zich naar ik hoor niet vereenzelfigen met de HPC. Het is een te ver van mijn bedshow voor de meeste metalmuzikanten. Op zich jammer, aan de andere kant levert dit onbegrip vanuit mijn perspectief wel een interessant gegeven op. Omdat de gemiddelde Haarlemse metalband gewend is om het zonder hulp of zonder support van wie dan ook te moeten doen, zijn er op dit moment interessante ontwikkelingen gaande. Het ondernemerschap onder de metalbands in Haarlem is toegenomen. De Haarlemse metalscene is actiever en succesvoller dan menig geen denkt.

Hierbij dan ook de rode draad van dit artikel, hoe staat de Haarlemse metalscene ervoor. Hieronder ter illustratie een aantal Haarlemse metalbands met recente wapenfeiten:

ECOCIDE
Een viertal jongens allen rond de 20 jaar, die er bewust voor kiezen traditional deathmetal te spelen. Jongens die een muziekgenre hebben omarmd die op z’n populairst was eind jaren 80/ begin jaren 90, nog voor hun geboorte zeg maar. Deze jongens hebben qua optredens en houding altijd de `dood of de gladiolen’
mentaliteit gekoesterd. Spelen met zeer grote regelmaat in Duitsland (waar `die Hollandische welle von tradionelen Death Metal’ groot is). Stonden een aantal weken geleden nog te knallen op een van de grotere underground metalfestivals in het westen (Baroeg open air) en kun je echt vanuit het Haarlemse aanduiden als de grote metal belofte uit Haarlem. Zeker omdat de classic (back to the roots) trend ook in de metal leeft.

Ecocide

NON SHALL FALL
Hardcore band die na het uiteenvallen van Dead Unity de draad heeft opgepikt en elk jaar wel door Oost Europa aan het touren is. Juwelen voor de lokale scene, helpen andere bands waar ze kunnen en superrealistisch over hun positie en mogelijkheden. Een band die als leidraad heeft, het spelen voor fans, een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd.

NonShallFall

STATE OF NEGATION
Een vijftal dat in 2011 de Nationale Metalbattle heeft gewonnen (soort van een landelijke Rob Acda, maar dan over 15 kernpodia verdeeld). Een band die inmiddels heel Nederland en een gedeelte van Belgie heeft gezien. Van de zomer een korte tour heeft gedaan door Tjechie, Hongarije en Duitsland en in de scene bekend staat als hoogenergiek en vernieuwend. Stijl 21e eeuw metal, snel en technisch: Metallica on speed.

state

SPARTAN
De formatie van frontman en bierkenner Jeffrey Rademakers. Hun basis concept is griekse historie (daarom de naam ook). Laatste wapenfeit was een Europese tournee met het Griekse Rotting Christ, tijdens deze tournee nagenoeg alle Europese landen aangedaan. Op dit moment bezig met hun 2e cd.

Spartan

THE NAME
Haarlem Noord: formatie van Silas (Melvin) en frontvrouw Hadassa. We hebben het hier over Female Fronted Metal. Mensen die deze term kennen zullen aanvankelijk denken aan bands als Epica, After Forever, Delain waar sopranen normaliter een spervuur aan hoge noten het publiek in schieten. Gelukkig kiest The Name ervoor meer inspiratie uit de rock te halen dan uit SopraMetal (term die ik vanaf nu ga hanteren). Hun 2e cd ‘Unchained’ die eind vorig jaar uitkwam heeft ze internationaal lovende recensies opgeleverd daarom ter promotie een Europese tournee (supporting Tarja) gedaan in zalen ter groote van de HMH door heel Europa.

The Name

Als ik dan toch een deel van de Haarlemse Metalscene mag voorstellen.. 😉

3RD MACHINE
Mijn eigen band waarmee ik met enorm veel plezier al bijna 10 jaar over heel Nederland speel. We maken progressive metal met industrial en heavy metal invloeden en zijn na 1 demo en 2 EP’s bezig met onze debuut CD die we op 11 april 2015 gaan presenteren in het Patronaat.

banner_patro-2015

Uiteraard vergeet ik zeker nog zeker zo’n 5 a 6  metalbands die hun roots in Haarlem kennen, daarnaast ook niet benoemd; een groot aantal muzikanten uit Haarlem die elders furore maken, maar de Haarlemse roots nog steeds hoog hebben zitten.

Mijn doel met dit schrijven was om meer inzicht te geven over de status van de Haarlemse Metalscene, tevens een beeld te scheppen dat onze scene verder is dan menig geen zou denken. Uiteraard hebben we het over een genre die niet zo snel is terug te luisteren op 3FM. Maar vanuit ons eigen `pop`stad op Europees niveau steeds hogere ogen aan het gooien is.

Dus als jullie je de volgende keer jullie met trots willen uitspreken over die geweldige Haarlemse acts?  Onderschat de Metalscene dan niet.

John

This entry was posted in HPS. Bookmark the permalink.

9 Responses to De Haarlemse METALscene

  1. Chielie says:

    Goed stuk. Ik heb natuurlijk de ballen verstand van metal (koester wel een voorliefde voor Maiden, Sabbath-met-Dio en Queensrÿche, maar ben verder meer rockgericht), maar heb zelf nooit de opvatting gehad dat het ondoordringbare herrie betrof. Daarom hoop ik ook dat de ‘kloof’ tussen metal en pop (die wat het Haarlemse Popscene-initatief – dat wij overigens zelf aanduiden met HPS, niet HPC, want waar zou dan die ‘C’ voor staan? – , waar deze site bijhoort, betreft, niet zou moeten bestaan) snel verdwijnt. En dat het meeschrijven van de metalscene op deze site daar een eerste stap in is. Meer! Meer! Meer!

  2. John Ruiter says:

    C staat voor collectief.. Uit die generatie stam ik, dat het Nederlandse Popklimaat werd overspoeld werd door lokale Popcollectieven.. 😉 D’r zitten wel meer foutjes in de tekst.. Had niet eerder de tijd om er ff lekker voor te zitten… Blij dat ik nu iets heb kunnen produceren.. 😉

  3. Jos Dead Unity Davids says:

    John, je bent koning omdat je onze scene benoemd. Helaas maak ik tijdelijk even geen deel uit van een band maar wilde hier aan toevoegen dat de mensen achter oefenruimte Daisybell een grote invloed heeft gehad op de gehele Haarlemse muziek en dat zonder die instelling veel van ons niet zo close zouden zijn. Veel is daar ontstaan. En…..het is None Shall Fall!!!!

  4. Wij zijn het volledig met John eens. Vanuit het verleden hebben wij ook samengewerkt met verschillende bands uit de popscene, geweldig leuke avonden gehad en heel veel lol gemaakt.
    In de afgelopen jaren lijkt het inderdaad steeds meer alsof de metal scene compleet vergeten wordt.

    Ik kan wel zeggen, hoewel wij geen grote zaal hebben, en geen grote vergoedingen kunnen geven, dat wij altijd de gezelligste avonden hebben.
    De bands zijn altijd super, netjes ruimen hun spullen ook altijd netjes op.
    Waar ik in het verleden veel zalen gehoord heb dat er veel stuk gemaakt wordt en “gejat” is.

    Wij blijven zeggen, wil je Haarlem als muziekstad profileren, richt je dan op ALLE bands. Probeer de zalen die live muziek promoten tegemoet te komen in plaats van om stipt 00:00 uur voor de deur te staan met een bonnenboekje.

    John je bent een held dat je dit stuk geschreven hebt.

  5. John Ruiter says:

    Bedankt voor de complimenten Matthijs, maar zie mijn artikel asjeblieft niet als verwijt richting popscene (HPS). In een Facebook reactie heb ik al gesteld dat het mes aan twee kanten snijdt. Ook de Metalmuzikanten zijn geneigd eerder naar de eigen scene te kijken en van daaruit hun plan te trekken. Wellicht is de metalscene wat makkelijker met het in kaart te brengen van mogelijkheden waardoor de optie om buiten groot Haarlem je ding te doen makkelijker wordt.

    Dan meteen ook even reagerend op een opmerking die ik kreeg over de term: Metalmeuk.. Toegegeven, dit werd vooral door iemand gezegd die z’n eigen muziek beschreef.. (Ivo zei ook al: `niet handig`). Deze term is dan ook niet de aanleiding van mijn schrijven, het is meer een druppel. In de jaren dat ik nu actief ben in het Haarlemse heb ik vele mensen mogen spreken over de status van de metal. Van beide kanten (Pop en Metal) hoor ik over een kloof. De term: Metalmeuk is in dit geval meer als aanknopingspunt (losse quote) te lezen. De metalmuzikanten voelen zich helaas niet verbonden met de HPS activiteiten, een groot aantal popmuzikanten weten niet wat er op de meer heftiger vlakken speelt en een aantal popmuzikanten doet bagataliserend over de metal.

    Omdat de metalbands -in mijn ogen- een makkelijk te vinden eigen netwerk hebben en kunnen uit nutten (wij zien onszelf van nature al als tegenstroming en profileren ons ook als zodanig) is vwb Haarlem het ondernemerschap onder de metalbands groter.
    Waar velen (ik zeg niet allen) popacts teveel achterover zitten en wachten tot ze ontdekt worden. Ik denk dat de HPS kan leren van het ondernemerschap van de diverse metalbands en ik denk dat de metalscene kan leren van de professionaliteit van de businesslaag om de HPS heen.

    Een oplossing die werd aangedragen: een muziekcentrum annex oefenruimte complex die een ontmoetingsplaats betreft. Dat kan..!
    Ik denk zelf dat een eerste stap richting oplossing eerder ligt in het pro actief benaderen van elkaar. Met als belangrijkste doel: leren van elkaar. Het scoren van gigs, het uitbrengen van een plaat, promotie, publiciteit en marketing zijn binnen de muziek industrie uniforme methoden, terwijl velen toch het wiel opnieuw proberen uit te vinden om onderscheidend te zijn ten opzichte van vele vele vele andere acts.

    Er is een kloof, maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. Sterker nog: ik ben er 110% van overtuigd dat als de kloof beslecht wordt de HPS en Metalscene alleen maar voordelen zal ervaren.

  6. Roel (van de 13" Deathray Motherfuckers) says:

    Ik moet toegeven dat “Metal Meuk” niet echt een tactisch verantwoorde term was om onze muziek te beschrijven. Ik loop al langer met die term te smijten en dat komt door een soort van onzekerheid die voortkomt uit het stigma dat metal heeft (“Het is toch alleen maar snoeihard rammen?” “Hebben jullie dan ook zo’n schreeuwer die zo gaat van “ghaaaaaaah! Sataaaaaan! Ghaaaaaaaah!”? “Oh, ja, metal! Dat is toch Metallica en Nirvana en zo?”). En dan doe je er maar een beetje lacherig over, zo van “Haha, ja, het is echt herrie. Lachen toch?” terwijl we eigenlijk volkomen artistiek verantwoorde en zelfs goede muziek maken.

    Een ontmoetingsplaats/oefenruimte voor metalbands, popbands, rockbands en randgevallen lijkt ook mij een goed idee. Niet alleen versterkt het de scene door het gesamelijk delen van resources en kennis, maar het zal ook het “weirdos op een zolderkamertje” imago en/of zelfbeeld verminderen omdat men in aanraking kan komen met gelijkgestemden (Drop D en lager). Ik zou mezelf en mn band een stuk minder raar vinden als ik weet dat de gasten in ruimte 6 nu-metal met dreampop invloeden en satanische lyrics maken en de deathmetal band is ruimte 13 een chick op theremin heeft, om maar wat te noemen. Daarnaast weet je dan sowieso iemand op theremin te vinden indien je een nummer met theremin wilt maken.

    “Metal Meuk” is fucking bullshit en een schadelijke interne en externe stigmatisering van de artistieke uitspattingen van metal bands. We maken geen “Metal Meuk”: we maken metal. Punt.

  7. John Ruiter says:

    Goeie beschrijving en uitleg Roel..!!

  8. gnoom says:

    Beste John,

    Ik ben het met je stuk eens iedereen moet een gelijke kans krijgen en geen enkele muziek scène zou uitgesloten moeten worden.
    Alle artiesten kunnen elkaar versterken met kennis en kunde.
    Ook kan je leuke samenwerkingsprojecten van bands en stijlen stimuleren met zo’n centrum.

    Op naar de “haarlemse muziek scène” waarbij iedereen dezelfde kans krijgt!
    Zodat je echt kan zeggen: Haarlem muziek stad!

  9. elke dinsdagavond tussen 20.00 en 22.00 uur (behalve als er raadsvergaderingen zijn)
    besteedt ZFM ZANDVOORT aandacht aan metal en rock in het programma “geen lompen maar zware metalen”. In dit programma willen we ook meer aandacht geven aan regionale rock en metalbands. Het programma wordt gemaakt door Angela Jansen. Zij is een kenner van de metal muziek en heeft een brede interesse in alle stromingen binnen de metal en rock. Haar favorieten o.a.: Dimmu Borgir, Cradle of Filth, Iron Maiden, Manowar, maar ook Ayreon, Epica, Within Temptation e.v.a.. Om maar even aan te geven hoe breed het scala in dit programma is. Heb je goed klinkende geluidsdrager zoals cd’s of ben je te vinden op b.v. spotify, laat het ons dan weten.
    Info kan gestuurd worden naar anunaki@live.nl
    Luisteren kan via: http://www.zfm-live.nl, 106.9 in de ether (Kennemerland) en ziggo kanaal 40. Verder in Zandvoort op de kabel op 104.5.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *